Història

Diverses línies han existit entre València i Alacant en el seu trajecte per la costa. Però, mai hi ha hagut cap connexió directa. Fem un breu recorregut per la història ferroviària de la zona:

 

Ferrocarril Carcaixent-Dénia

El ferrocarril Carcaixent-Dénia va ser inaugurat el 8 de Febrer de 1864 per la societat “Tramway Carcagente a Denia SA”. Inicialment, la línia arribava només de Carcaixent a Gandia, tenia un ample de via de 1380mm i era explotat en tracció animal. De fet, encara es poden observar algunes de les quadres que hi havia durant el trajecte, com la que es troba al Portitxol que separa la Valldigna de la Vall d’Aigües Vives, al costat la carretera. A Carcaixent existia connexió amb la via d’ample ibèric València-Xàtiva.

estacio-carcaixent-1Connexió a Carcaixent, amb l’estació de via ampla a l’esquerre de la imatge, i la de via estreta a la dreta.

Prompte, la línia va passar a mans dels Trenor, que al seu temps la transferirien al Marqués del Campo en 1880. En aquest any s’adapta per a la circulació de locomotores a vapor, rectificant el traçat en alguns llocs, suavitzant algunes corbes i adoptant l’ample de via mètric. El 30 de Març de 1884 s’inaugura finalment el tram Gandia-Dénia.

Poc després, la “Compañía de los Caminos de Hierro del Norte” va aconseguir la titularitat de la línia en 1889. Al llarg de la primera meitat del segle XX, amb la companyia Norte va hi haure diverses intentones per a reconvertir la línia a l’ample ibèric. I és que aquesta companyia també era propietària del ferrocarril Almansa-València (entre d’altres), línia d’ample ibèric amb la qual compartia estació a Carcaixent. Malauradament, ninguna va fructificar.

Quan el ferrocarril espanyol fou nacionalitzat en 1941 com a conseqüència del nefast estat en el qual es trobava després de la guerra civil, el Carcaixent-Dénia va ser incorporat a la red de “Explotación de Ferrocarriles por el Estado”, EFE. En 1965, EFE va ser rebautitzada amb el nom de FEVE, “Ferrocarriles Españoles de Vía Estrecha”. Amb FEVE, la línia va començar a ser explotada com a Ferrocarril Carcaixent-Alacant, hi haguent connexió directa sense transbords entre estos municipis.

oliva-dubte-en-1882-la-traccion-vapor-sustituyo-al-motor-vivo-en-la-linea-de-carcaixent-a-gandia-fotografia-de-jeremy-wisemanEstació d’Oliva. Fotografía de Jeremy Wiseman.

L’11 de Juliol de 1969 va ser clausurat el tram Carcaixent-Gandia. El tram entre Tavernes (a partir de la “casa verda”) i Gandia va ser reconvertit a ample ibèric i es va connectar amb la línia València-Cullera. El 1974 es va clausurar el tram Gandia-Dénia, amb la promesa de reconvertir-lo també a l’ample ibèric.

 

Ferrocarril Dénia-Alacant

El 1914 i 1915 s’inauguren els dos trams de la línia, Alacant-la Vila Joiosa i la Vila-Dénia. Fins aleshores, les dos Marines tenien unes deficients connexions entre sí; l’apertura de la carretera a finals del segle XIX, i l’arribada del trenet, amb el seu complicat pas pel Mascarat, van ser clau per a millorar-les.

altea2Estació d’Altea.

En aquella època, la Marina era una zona poc poblada, amb la qual cosa el transport de passatgers no va ser molt notable. A Altea es va contruir un port, amb connexió amb el trenet, amb la finalitat d’impulsar el transport de mercaderies.

Amb el traspàs a FEVE de les línies d’ample mètric espanyoles, la línia va ser unida, durant un breu temps (1965-1974) amb la de Carcaixent-Dénia. Així, era possible circular sense transbords de Carcaixent a Alacant.

horari_tavernes Horaris entre Carcaixent i Alacant. Per: Josep Miquel i Soler, http://www.trenetdelamarina.com.

El 1986, la Generalitat assumix les competències dels ferrocarrils d’ample mètric que circulen al seu territori. Es crea Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), i és l’encarregada d’explotar la línia.

El 1999 s’inicia un procés de modernització de la línia, sota la marca TRAM Alacant, la qual implica la tramviarització de la línia de forma progressiva. Es renova la via, s’apropa al centre d’Alacant amb un traçat soterrat, s’electrifica per trams (fins a Benidorm actualment), es desdobla entre el Campello i Alacant, i s’adquerixen tren-trams per als serveis comarcals.

benissa

Estació de Benissa, al primer quart del segle XX. Per: Cervera, publicada al llibre “Benissa en el record, s.XX: 80 anys”.

 

Ferrocarril Silla-Cullera i la seua prolongació a Gandia

En 1878 s’inaugurà el tren de via estreta de Silla a Cullera, per al transport d’arròs i amb la idea de prolongar-lo fins al port de Cullera que finalment no es va construir. A l’igual que el Carcaixent-Dénia, aquest tenia enllaç a l’estació de Silla per a connectar-lo amb la línia d’ample ibèric València-Xàtiva. En canvi, i degut a la dificultat que comportava connectar passatgers i, sobretot, mercaderies en línies d’ample diferent, la Compañía del Norte va procedir a canviar-li l’ample el 1935.

A la dècada dels 60 es van incorporar ferrobussos, millorant el servei. L’1 de Juliol del 1976 es va obrir la prolongació fins a Gandia. Es va construir un nou traçat entre Cullera i Tavernes, i d’ací fins a Gandia es va emprar la traça del ferrocarril Carcaixent-Dénia, amb els túnels urbans de Xeraco i Gandia. 10 serveis per sentit circulaven en 1976 entre Gandia i València. El 1992 la línia es va incorporar a la red de rodalies de València.

suecaEstació de Sueca. Fotografia: arxiu Huguet.

Anuncis