Estudi de viabilitat de la Generalitat

La Generalitat va presentar el resultat de l’estudi de viabilitat a finals del 2014. En un moment de greus problemes financers per part de les administracions públiques, es va optar per un tren de la costa “low cost”, el qual seria només en via única i empraria la traça del Tram entre Benidorm i Dénia. Va incloure també la connexió amb l’aeroport de l’Altet. Dividia el projecte en quatre fases: Gandia-Oliva, Oliva-Dénia, Dénia-Benidorm i Benidorm-Alacant-l’Altet, amb un cost global de 955’39 M€.

 

Fase 1:  Gandia-Oliva

Contempla el tram Gandia-Oliva de 7’58 km, fins a una estació provisional en superfície al nord d’Oliva, que permeta l’arribada del ferrocarril a Oliva abans de fer la fase 2. Comptaria amb parades a l’Hospital Comarcal de Gandia i a Bellreguard. El traçat seria apte per a circulacions de fins a 140 km/h. La fase, la primera en fer-se, tindria un cost de 91,45 milions d’euros. Els usuaris previstos són d’1’4 milions de passatgers a l’any, quasi tots de rodalies.

 

Fase 2: Oliva-Dénia

En aquesta segona fase s’aborda el soterrament a Oliva, amb un cost de 86 m€, la continuació fins a Dénia, pressupostada en 139 m€, i les estacions d’Oliva (soterrada), el Verger, Ondara i Dénia, amb un cost de 20 m€. En global, aquesta fase està valorada en 245’97 m€. En els 23’91 km del tram es generarien 649.000 usuaris anuals.

 

Fase 3: Benidorm-Alacant-l’Altet

Amb 369 m€, és la fase més costosa, però també la que, segons l’estudi, més passatgers generaria gràcies a l’important fluxe que es generaria amb l’arribada del tren a l’Aeroport de l’Altet. En concret, 1’7 milions d’usuaris circularien anualment pel tram, dels quals un poc més de mig milió serien dels serveis d’alta velocitat Madrid-Benidorm. Tant sols hi hauria parades a Benidorm, el Campello, Alacant i a l’Altet.

 

Fase 4: Dénia-Benidorm

L’última fase implica aprofitar el traçat del Tram entre Benidorm i Dénia, canviant-li l’ample, electrificant-lo i amb rectificacions del traçat. S’espera passar dels 60 km/h actuals als 84’4 km/h. Amb 248 m€, el tram generaria 355.000 usuaris anuals. A l’estudi, incomprensiblement, només es contemplava una única parada intermèdia a Benissa, tot i que deixava oberta la possibilitat d’incloure’n més.

resumQuadre resum de les fases del projecte presentat per la Generalitat.

serveisServeis que circularien pel traçat.

 

Estudi de la demanda

Els resultats de la demanda segons l’estudi de la demanda de la Generalitat Valenciana són els següents (gràfiques obtingudes de l’informe de Foment):

resum-demandaResum de la demanda per fases segons la Generalitat Valenciana.

De forma detallada:

  • Fase 1

demanda-f1

  • Fase 2

demanda-f2-1demanda-f2-2demanda-f2-3

  •  Fase 3

demanda-f3-1demanda-f3-2demanda-f3-3

  • Fase 4

demanda-f4

Anuncis