Antecedents

El tren de la costa és un projecte ferroviari consistent en la connexió de València a Alacant per les comarques costeres de la Safor i la Marina. Actualment conviuen dos reds al tram: una d’ample ibèric (1668 mm) de València a Gandia de competència estatal (Adif), i una altra d’ample mètric (1000 mm) de Dénia a Alacant de FGV. De València a Cullera la via està desdoblada, així com del Campello a Alacant, mentre que de Cullera a Gandia i del Campello a Dénia hi ha via única.

Els intents per connectar València i Alacant per la costa, tal i com l’entenem a dia de hui, són recents. No ho és, en canvi, el reclam per a la construcció del tram Gandia-Dénia. Aquest es remunta a l’any 1974, fa ja més de 40 anys, a partir de la clausura del tram de via estreta Gandia-Dénia. Des d’aleshores, la reobertura d’aquest tram ha sigut una reivindicació constant de la societat de la Safor i la Marina. Les promeses polítiques han sigut molt recurrents, però oblidades a l’hora de la veritat. Mentrestant, Oliva seguix sense transport ferroviari, dos comarques amb moltes relacions entre sí no disposen d’un transport públic eficaç i de qualitat, i les dos reds de ferrocarril per la costa queden interrompudes per un tram de 35 quilòmetres.

manitrendenia2010-marinaplazaManifestació a Dénia l’any 2010 pel tren Gandia-Dénia. Foto: La Marina Plaza.

Als anys 80 les reivindicacions no van ser molt fortes (o, com a mínim, no ens consta), però a la dècada dels 90, el tren Gandia-Dénia guanya protagonisme. Aquesta notícia de Vilaweb resumix com van ser aquestos deu anys:

En 1993, Renfe va anunciar que no tenia interés a prolongar la via des de Gandia a Dénia perquè no era viable, la qual cosa va provocar que Esquerra Unida presentara una esmena als pressupostos de la Generalitat per a realitzar un estudi de viabilitat. Al maig de 1995, -més d’un any després- el ministre d’Obres Públiques, el socialista José Borrell, es va comprometre a realitzar l’estudi de viabilitat. El mateix, no es licitaria fins a un altre any després: a l’abril de 1996. Al gener de 1997, el llavors conseller d’Obres Públiques, Luis Fernando Cartagena, va indicar que els estudis preliminars de Renfe van posar de manifest la viabilitat de la línia i es va comprometre a licitar al febrer els estudis previs per a la implantació del ferrocarril Gandia-Dénia.

Després d’anys d’anuncis falsos i dates inconcretes, per fi Foment inicia a l’abril de 1998 l’estudi de viabilitat de la línia fèrria que ha d’unir ambdós comarques. Un any abans, tots els grups polítics de les Corts Valencianes van firmar una proposta no de llei per a accelerar la construcció del tren entre Dénia i Gandia. Les conclusions de l’estudi no es van conéixer fins a setembre de 1999 i Foment només va creure convenient i recomanable unir per tren Gandia amb Oliva. Dénia es quedava fora. A partir de llavors, la infraestructura es partix en dos: la línia Gandia-Oliva (a la que només falta els diners per a iniciar les obres) i la d’Oliva a Dénia, més retardada.

Així doncs, per a l’any 2000, només feia falta incloure als pressupostos el tren Gandia-Oliva per a iniciar les obres. Però la pilota va passant de banda a banda, i ni Generalitat ni Foment inclouen cap partida per a les obres del tren. A Dénia seguia sense hi haure consens sobre el traçat que havia de tindre, i restava per tant pendent la realització d’un estudi d’impacte ambiental per al tram Oliva-Dénia, però s’esperava que la construcció del tram fins a Oliva accelerara els tràmits.

Els anys van passant sense que s’adjudiquen les obres. Al 2005 s’inclou una partida per a realitzar l’estudi informatiu de la línia. Altra vegada.

A mitjan dècada dels 2000, el govern valencià del PP, en un intent pot ser de retardar la posta en marxa del tren Gandia-Dénia, llança la idea de prolongar el tren fins a Alacant. Així, el projecte de dur el rodalies a Dénia passa a ser ara una obra monstruosa, molt més cara, i més difícil d’aconseguir: la de construir una línia d’alta velocitat (LAV) fins a Alacant. Ja no es parla del Gandia-Dénia; ara aquesta obra va dins del “pack” del Tren de la Costa. Aquesta idea megalòmana, pròpia d’altra banda d’aquells temps, on només tenia cabuda parlar de LAVs (AVEs), permet seguir justificant la no-construcció del Gandia-Dénia a, primer, obrir una nova fase de propostes, estudis i projectes, i segon, a al·legar l’alt cost de l’obra. Ja hi ha per tant una nova excusa.

El 2007 es materialitza aquest tren d’alta velocitat amb el projecte presentat per la Generalitat. Un traçat pegat a l’AP-7, allunyat per tant dels nuclis de població, i pensat per a ser una espècie de LAV en compte d’un servei per connectar els diferents pobles de la zona entre sí i amb València i Alacant.

trengandia-alacant-levante-7marc2007trengandia-alacant-levante-7marc2007-2Infografies del Levante-EMV del 07/03/2007 sobre el projecte ferroviari

El tren Gandia-Dénia és molt nombrat de quatre en quatre anys, coincidint amb les eleccions. Al mateix temps que es publicava la LAV per la costa fins a Alacant, una xicoteta llum d’esperança sorgia el maig del 2007 arran d’un pacte entre el conseller García Antón y el secretari de l’Estat d’infraestructure Víctor Morlán. S’acordava que el Consell executaria el Gandia-Dénia (amb un cost de 200 m€), i Foment s’encarregaria de la millora del Xàtiva-Alcoi. Però, una volta celebrades eleccions poques setmanes després, i a pesar que el PP seguia a la Generalitat i el PSOE al govern estatal, el nou conseller Mario Flores no reconeixia el pacte i li exigia a Foment la construcció del Gandia-Dénia.

Amb la situació estancada, s’arriba a l’any 2010, en el qual el ministre de Foment José Blanco presenta el Pla d’Infraestructures ferroviàries de rodalia per a la Comunitat Valenciana per al període 2010-2020. Prèviament, ja s’havien presentat aquestos plans per a Madrid i Catalunya. En ell, es torna a posar sobre la taula el tren Gandia-Dénia i la seua prolongació fins a Alacant. Del desdoblament Cullera-Gandia es faria càrrec Foment, mentre que per a Gandia-Alacant es crearia una societat mixta entre la Generalitat i Foment. Així doncs, tant l’un com l’altra faran un estudi de viabilitat per a esta infraestructura.

pla-infraestructures-2010-4Diapositives del Pla d’Infraestructures ferroviàries de rodalia per a la Comunitat Valenciana per al període 2010-2020.

Cal anotar que el punt de partida és el projecte presentat per la Generalitat el 2007 en el qual es preveu un servei d’alta velocitat entre Dénia i Alacant, amb poques parades als municipis per on passa.

Estudi de viabilitat de la Generalitat Valenciana

Estudi de viabilitat del Ministeri de Foment

Anuncis